Depeche Mode
1980-ban alakult brit popegyttes Anglibl, Basildonbl. Az egyttes a new wave irnyzathoz sorolhat. Mig is ismert modern knnyzent jtszanak. Magyarorszgon is risi rajongtborral rendelkeznek. :)
Tagok:
-Martin Gore: szvegr, zeneszerz, billentys, vokalista, gitros
-David Gahan: (1962.mj.9.) nekes
Andrew Fletcher: billentys, vokalista
A nv tbbszrs szjtkot tartalmaz. Az egyttes nevnek tlett lltlag egy francia divatmagazin cmlapja adta, amelyen e kifejezs volt olvashat. A nv eredetileg kt francia sz sszettele: a depeche jelentse "tvirat", mg a mode tbbjelents sz, franciul rszben mdot, rszben divatot jelent. A mode sz angolul is mindkt rtelemmel rendelkezik - a depeche viszont nem angol sz. A francia eredeti akr "tvirati stlusban", akr "gyorsan ml divat" rtelemben is felfoghat.
1976-ban Vince Clarke, s a jvend billyentys,volt basszusgitros Andrew Fletcher megalaptotta a „No Romance in China” nev egyttest, ami nem igazn tnt sikeresnek. 1979-ben Vince Clarke j csapatot („Composition of Sound”) alaptott Andy Fletcher kzremkdsvel, Ehhez csatlakozott Martin L. Gore, aki korbban a The French Look nev zenekarban gitrozott.
1 980-ban csatlakozott a jellegzetesen mly orgnum nekes, David Gahan is, Clarke meghvsra, aki hallotta t nekelni egy kisebb mulatban. Ezzel megszletett a Depeche Mode. 1981-ben jelent meg az els album, Speak and Spell (~ „Mondd s betzd”), a Daniel Miller vezette Mute Recordsnl. Vince Clarke hamarosan elment, hogy j egytteseket alaptson: a Yazoot – Amerikban Yaz – Alison Molyettel, aztn a The Assembly-t Feargal Sharkey-val, Dave Clampson-nal s Eric Radcliffe-fel, s ksbb az Erasure-t Andy Bell-lel. Ezzel prhuzamosan Martin Gore, aki az els lemezre csak kt szmot rt (Big Muff s Any Second Now), tvette a zenei hatalmat az egyttesben, legalbbis ami a zenerst s hangszerelst illeti.
Az 1 982-es A Broken Frame album mr nagyrszt az tletei alapjn szletett.
Alan Wilder, aki sokig az egyttes negyedik, kiegszt tagja volt, ekkortjt csatlakozott, hogy a hinyz Clarke szerept betltse. rta a The Landscape is Changing s a Two Minute Warning szmokat az 1983-as albumra (Constructoin Time Again), valamint a Fools cmt is (a Love in Itself single B oldalra), de mint szervez s a technikai rszletekrt felels szemly, mg jelentsebb szerepet tlttt be.
Az 1 980-as vekre (ami egyrtelmen a punk s rockzene httrbe szorulst hozta) a banda npszersge Eurpban, elssorban Nmetorszgban, ntt. Az Egyeslt llamokba mr a 8o-as vek elejn megprblt betrni a zenekar, igaz kezdetben kevesebb sikerrel, de az 1984-ben megjelent Catching Up With Depeche Mode album, amely kizrlag az USA-ban kerlt forgalmazsra, mr elre jelezte, hogy a zenekarnak nem ez lesz a utols prblkozsa az llamokban!
A 80-as vek kzeptl a 90-es vek elejig npszersgk az Egyeslt llamokban igen jelentsre ntt. A 101 album koncertkrtja egy Pasadenai rose bowl fejezdtt be, ahol mr kzel 62.ooo-esre szktt a jegyelads (a legnagyobb volt ez az addigi 8 vben). A krutat egy D.A. Pennebaker ltal ksztett film is dokumentlta, ami a rajongk krben kultikus darabnak szmt.
Zenei hatsuk
A Depeche Mode jelents hatssal volt rengeteg zenekarra, s nem kis rszben nekik ksznhetek a mai t echno s electronica irnyzatok megszletse, noha k maguk ksbb ms irnyba fordultak. Az s-technozenszek (Derrick May, Kevin Saunderson, Juan Atkins) mind a Depeche Mode-ot neveztk meg mint pldakpet s a ks nyolcvanas vekbeli „Detroit techno-robbans” okait. Br a DM egyltaln nem nevezhet technozenekarnak, s a stlus tbb jellegzetessge ms egytteseknek is ksznhet (pl. a szmtgpek zenei fontossgnak felismerse a Kraftewerknek, az alkoholosrl a knnydrogos szubkultrra ttrs pedig alighanem a hippimozgalomnak), a Depeche Mode volt alapveten az els felismerje annak, hogy a modern knnyzenben mindenfle, de tnyleg mindenfle hangot mint zenei sszetevt lehet s kell is alkalmazni – a kutyaugatstl s lgkalapcstl kezdve a torztott gitr- vagy nekhangokon t a klasszikus hegedszlamokig (pl. a „Word Hard” c. szmot a People are people albumon, aminek „kalapcs-a-fmcsvn” effektjei a maguk korban mg meghkkentek voltak).
A nyolcvanas vek diszkzenje is nagyon sokat ksznhet a DM-nak: a M odern Talking, hangzst tekintve, tulajdonkpp Mdostott sramlizene volt, de a DM-es s ltalban a Waves hangzs a hasonl, a maguk korban listavezet egyttesek legtbb zeneszmn is megfigyelhet (rdemes pl. Sandra Celebrate Your Lifejt meghallgatni, de hivatkozhatunk CC Catch-re, a Bad Boys Blue-ra stb.)
Mg a szinti-pop a technora, a New Wave inkbb a rock- s modern elektronikus zenre gyakorolt nagyobb hatst. A nyolcvanas vek krnykn Magyarorszgon is nagyon sok s nagyon sikeres New Wave-alap zenekar tnt fel: pl. az abszurd humor-kltemnyei al profi Waves alfestst komponml K FT (a Szll egy pofon a szlben szm tipikus e tekintetben), vagy a Demjn Ferenc vezette V' Moto-Rock, ksbb az Els Emelet. s taln emltennk sem kell a „magyar depesmdot”, a Kovcs kos vezette Bonanza Banzait.
A modern magyar elektronikus zenekarok kzl a N eo tekinti tbbek kztt a DM-et pldakpnek.
Mfajilag: mr kezdetben is stlusteremt zene.(nmi gnnyal) szinti-popnak (~ "szintetiztorocska-pop", de kis torztssal pp „manyag-popnak” is fordthat) keresztelt, ennek alapjait valban az „elektronikus zongorn” val klimprozs kpezte (nmi dob- s gitralappal), s nagyon jelents szerepet jtszott benne az neksv. Ez a meglehetsen knnyed, vidm hangzs stlus fokozatosan sttebbre, s a rockzenhez kzelebbire fordult: ez volt az elektromos gitr s a szintetiztor rmeit egyest New Wave (j Hullm) stlus idszaka. Ez a slyos s szintn stlusteremt hangzsvilg a 2000-es vek elejre knnyedebbre, zeneileg egyszerbbre, kevsb stt hangzsra szeldlt, ez a legjabb, s a zenekar taln a legutols lemezn (Exciter) is rzkelhet.
A Depeche Mode a huszadik szzad vgnek legegynibb, legfontosabb popbandi kztt volt, melynek mind a rock, mind a techno-pop igen sokat ksznhet, s akik rengeteg teljesen klnbz irnyvonalat kpvisel zenekarra is hatssal voltak – nemcsak mint egy „fibanda” a ni rajongkra, de a modern knnyzenei let egszre is. Ehhez hozzjrult, hogy tagjai tanultak s tudnak is nekelni; s a hangszereket (szintetiztor, gitr, dob) is jl ismerik.
Az 1993-as Songs Of Faith And Davotion (kb. „A hit s htat dalai”, tovbbiakban SOFAD) album vgl is, mindent egybevve, sikerknt knyvelhet el, pozitv fogadtatsban rszeslt, s az amerikai listkon rgtn az lre kerlt. m a rajongk egy jelents rszt igencsak meglepte, mert zenjben meglehetsen, stlusban, hangulatban, szvegvilgban pedig teljesen eltrt az addig megszokott vidm, egyszer temekre s szvegre pl DM-kptl.
A SOFAD els hallsra gykeresen szakt a DM addigi zenjvel. A Question of Time-bl ismert lendletes basszus slyosra s (az I feel you-ban) holdblien idegenszerv vltozik, a vidm zongorahangok torztott, visszhangostott kruseffektekk vagy drmaian ritktott, harangra emlkeztet csenghangokk vlnak, megjelennek a komolysgot fokoz elektromos- vagy basszusgitrtmk; ezzel egytt a szvegvilg is talakul.
E vltozsokat egybknt a videoklipek kpi vilga is teljessggel kveti (az In your room, vagy Walking in my shoes Bosch szneire-figurira emlkeztet megjelense szintn inkbb egy kemnyebb rockzenekarhoz illenek).
Az eredeti rajongk, legalbbis kezdetben, csaldottsgukat vagy dhket fejeztk ki az albummal s a stlusvltssal kapcsolatban. Mint egyesek mondtk, az album kezdeti, flsrten nyikorg effektje (az I feel you azta klasszikuss vlt rsze) kifejezetten azok bosszantsra kerlt a lemezre, akik az album megvteln rlve, annak meghallgatsa eltt tl magasra tekertk a hangert.
Individualizci...
A tagok az E xciter album elksztse s az ezt kvet turn utn a szlkarrierjket kezdtk felpteni - ezzel egyidejleg szllingzni kezdtek az ilyenkor szoksos tallgatsok a Depeche Mode feloszlsrl. Ezt megerstettk azok a nyilatkozatok, melyek a zenekarban meglv, s vek ta tart bels ellenttekre utalnak (pl. Gahan azon nyilatkozata, hogy „llandan hangrl hangra elrtk nekem, ezt vagy azt hogyan kell nekelnem, gyhogy vgl gy reztem, mintha csak egy lennk a hangszereik kzl”).
2 003-ban Dave Gahan kiadta Paper Monsters („Paprszrnyek”) c. szllemezt, melyet vilgturn, majd a rla kszlt Live Monsters c. DVD kiadsa kvetett. Martin Gore a Counterfeit 2 („Utnzat II.”) cm albummal rukkolt el, Andrew Fletcher pedig elindtotta sajt lemezkiadjt, a Toast Hawaiit. A szlra trekvsek ellenre gy tnik, a vgleges sztvls nem kvetkez(he)tett be. Lehetsges, hogy a "vgs szt" a kznsg mondta ki, hiszen a Gore s Gahan kln turnjaikon megtapasztalhattk, hogy a rajongk a Depeche-dalokra indultak be igazn. Ezt kveten a tagok kzs nyilatkozatai egyrtelmen az egyttmarads s a 2005-ben megjelent nagylemezk (Playing The Angel) megjelentt vettettk el.
Albumok
-Speak and Spell (1981)
-A Broken Frame (1982)
-Con trustion Time Again (1983)
-People are People (1984)
-S ome Great Reward (1984)
-T he Singles (81-85) (1985)
-Catching up with Depeche Mode [North America only] (1985)
-B lack Celebratoin (1986)
-M usic for the Masses (1987)
-1 01 (1989)
-Violator (1990)
-S ong of Faith and Devotion (1993)
-S ong of Faith and Devotion Live (1993)
-Ultra (1997)
-T he Singles (86-98) (1998)
-The Singles (81-85) Re-released/Repackaged (1998)
-E xciter (2001)
-R emixes 81-04 (2004)
-P laying The Angel (2005)
Kislemezek s EP-k
-New Life (1981)
-Just Can't Get Enough (1981)
-Dreaming of Me (1981)
-S ee You (1982)
-T he Meaning of Love (1982)
-L eave in the silence (1982)
-G et The Balance Right (1983)
-Everything Counts (1983)
-Love in Itself (1983)
-People are People (1984)
-Master and Servant (1984)
-Somebody I Blashpemous Rumours (1984)
-Snake the Disease (1985)
-It's Called a Heart (1985)
-Stripped (1985)
-But Not Tonight (US release) (1985)
-A Question Of Lust (1986)
-A Question Of Time (1986)
-Strangelove (1987)
-Never Let Me Down Again (1987)
-Little 15 (1987)
-Behind the Wheel (1988)
-Everything Counts (Live) (1989)
-Personal Jesus (1989)
-Enjoy the Silence
-Policy of truth
-World in my eyes (1990)
-XI Disc1: The Twelve Inches (Uno) (1991)
-XI Disc2 The Twelve Inches (Zwei)(1991)
-XI Disc3 The Twelve Inches (Tros) (1991)
-XI Disc 4: Strange Mixes (four) (1991)
-X2 Disc5: Instruments (cinco) (1991)
-X2 Disc6: B-Sides (sex) (1991)
-X2 Disc7: Live One (cemb) (1991)
-X2 Disc8: Live Two (oziem) (1991)
-I Feel you (1993)
-Walking In My Shoes (1993)
-Condemnation (1993)
-In Your Room 1994)
-Barrel Of A Gun (1997)
-It's No Good (1997)
-Home (1997)
-Useless (1997)
-Only When I Lose Myself (1998)
-Dream On (2001)
-I Feel Loved (2001)
-Freelove (2001)
-Goodnight Lovers (2002)
-Enjoy the Slence 04 (2004)
-Precious (2005) |